|
Podręczniki akademickie - Wybrany produkt w sklepach |
|
|
Wyświetlanie od 1 do 1 (z 1 pozycji) |
Strona 1 |
Opis: Od walenia po łapach do zmarszczenia brwi, czyli o środkach dys Sklep: Poltax D. Kowalski, A. Piontek Spółka cywilna Przez ostatnich kilka lat dużo się mówiło o dyscyplinie w szkole. W szumie medialnym, jaki powstał wokół tego tematu, wydaje się, że praktycy zamilkli. Może warto więc wrócić do zagadnienia, kiedy burza już ustała. Jak ma wyglądać mądry system dyscyplinujący uczniów.
Autorka książki czerpie wiedzę przede wszystkim z własnych obserwacji, z tego, co udało jej się w rozmaitych sytuacjach podpatrzeć u bardziej doświadczonych pedagogów, ale dzieli się też tym, czego na temat problemów z utrzymaniem dyscypliny wśród wychowanków dowiedziała się z książek. Potoczny język, którym książka jest napisana, emocje i - jak sama autorka mówi - "piracki" sposób argumentacji być może nie każdemu przypadnie do gustu, ale zapewne warto przeczytać tę publikację, by w przyszłości móc chronić się przed pułapkami, które autorka szczerze odkrywa przed czytelnikiem.
Bardzo ważny temat nie tylko dla nauczycieli, ale i dla rodziców.18 lutego 2009 Lucyna Bojarska była gościem audycji "Zostaw wiadomość" w Polskim Radiu Euro. Z Autorką książki rozmawiał Tomasz Kosiorek
JAK ROZMAWIAĆ Z UCZNIAMI? "To pytanie zadają sobie, eśli nie wszyscy to na pewno wiekszość nauczycieli. Jest kilka złotych wskazówek, które moga naprowadzić na właściwy tok myślenia w tej sprawie:
- nauczyciel nie powinien porównywać jednego ucznia z innymi uczniami mówiąc: dlaczego inni potrafią, a ty nie. On chce, byś rozumiał jego trudności. - nie powinien zawstydzać go przed całą klasą mówiąc: czy nie mogłeś się lepiej ubrać? Ono chce być szanowane przez ciebie. - nie odbierać nadziei mówiąc: nic z ciebie nie będzie. Dziecko chce wierzyć, że coś w życiu osiągnie. - nie lekceważyć uczuć mówiąc: tu jest miejsce na naukę, problemy zostaw za drzwiami. Dziecko potrzebuje wsparcia. - nie oceniać mówiąc: jesteś po prostu nieukiem! Dziecko ma prawo dobrze myśleć o sobie. - nie moralizować mówiąc: przestań się użalać, zabieraj się do roboty. Dziecko potrzebuje twojego zrozumienia. - nie przypisywać mu złych intencji mówiąc: ty po prostu robisz mi na złość! Świat wydaje się wtedy dziecku nieprzyjazny. - nie okazywać dezaprobaty, gdy dziecko ma kłopoty z zapamiętaniem pytając: co tak słabo? Wydaje mu się wtedy, że do niczego się nie nadaje. Dziecko potrzebuje dowartościowania."
Recenzje:
Napisana przez praktyka i dla praktyków nie stroni od atrakcyjnie przekazywanej teorii: wyjaśnia mechanizmy zachowania w grupie; omawia potrzeby, przyczyny i sposoby budowania hierarchii; ukazuje związek między hormonami a poziomem dyscypliny. Autorka zmusza do rezygnacji z wygody stereotypowego myślenia, namawia do chłodnej analizy zjawisk budzących emocje.
Małgorzata Nowak
Spis treści:
Wstęp str. 11
Po cholerę nam dyscyplina? str. 15
Dyscyplina, czyli określanie granic str. 17
Kilka słów o bezstresowym wychowaniu str. 19
System czy nagłe ataki dyscypliny? str. 25 Zespół "pudełeczka walentynkowego" str. 25 Dyscyplina jedna, a "rzemieni" wiele str. 27
Środki dyscyplinujące - szukanie "złotego środka" str. 29 Naprawianie szkód str. 31 Zrozumieć problem str. 31 Dlaczego? Bo ci mówię str. 32 Bariery i pułapki, czyli dlaczego nie robimy tego, co trzeba str. 33
Agresja kolegów str. 36 Kilka uderzeń we własne piersi str. 36 Łańcuch przyczyn str. 38 Emocje "z innej bajki" str. 40 Przyjrzyjmy się złości str. 42 Drapieżniki to dranie str. 44 Dostosowanie str. 45 Utopia nam nie grozi str. 50 Hierarchia str. 52 Presja hormonów str. 56 O przemocy str. 59 Tylko spokój może nas uratować. Pochwała zdrowego rozsądku str. 60 Chłodnym okiem str. 62
Wykopać przemoc str. 67 Trening zastępowania agresji str. 67 Sprawiedliwość naprawcza, czyli coś idealnie pasującego do szkoły str. 69 Lepiej zapobiegać niż leczyć str. 79 O przemocy grupowej, "fali" i ukrytym programie szkoły str. 80 Skoro musi być jakaś hierarchia str. 92
O autorytecie str. 98 Wiedza zawodowa i ogólna str. 99 Atrakcyjna idea str. 101
Konflikt pokoleń, czyli o tym, czy warto strzelać sobie w stopę str. 104 "Młodzież teraz coraz gorsza..." str. 104 Znowu o regule starszeństwa str. 108
Kto ma kłopoty z autorytetem? str. 110 ...a pani marszczy brew str. 110 Dzieci szukają str. 110
Gra w brakujące krzesła, czyli porównanie tego, czego chcemy, z tym, co robimy str. 115 Gra w brakujące krzesła str. 115 Wojownicy stoją str. 118 Kto stoi, a kto siedzi w szkole str. 121
Budowanie systemu (innego!) str. 124 Podstawowe zasady str. 126 Stopniowanie sankcji str. 127 Jak to zapisać? str. .127 Leczenie zamiast amputacji str. 129
Standardowe wciąż skuteczne str. 130 Trudny wyraz: reprymenda str. 130
"Zostajesz po lekcjach" albo "Spotkajmy się po lekcjach" str. 132
"Wyciągaj dzienniczek" - o uwagach str. 134 "Bo dostaniesz uwagę!" str. 134 Z rodzicami się trzeba dogadać str. 135 Fałszowanie podpisu str. 137 Pisać trzeba umieć str. 137 Uwagi złe, uwagi dobre str.138 Listy o .zachowaniu str. 138
Kontrakt, czyli pomoc w układaniu sobie trudnych kawałków życia str. 139
Kary regulaminowe, czyli co szkoła może wpisać do statutu str. 142 Kara str. 142 Zbrodnia i kara str. 146 Kara, czyli zemsta str. 147 Mitologia karania str. 149
Nagany str. 152 Też publicznie, a mimo to str. 153 ... z wpisaniem do akt str. 154
Szkolna banicja str. 157 Zawieszenie w .prawach ucznia str. 158 Przeniesienie do innej szkoły str. 159 Najwyższy wymiar kary: skreślenie z listy uczniów str. 161
Czego i dlaczego robić nie należy str. 165 Bić albo nie bić, czyli kary fizyczne str. 165 Teoretyczne podstawy lania po tyłku str. 166
O środkach przymusu bezpośredniego str. 170 Ostre bójki str. 173 Co potem? str. 174
"Aresztowane" świadectwa str. 177
Wojna o tekstylia, czyli co nam dają mundurki str. 181 Z doświadczeń dwóch "szkół rozczochranych" str. 181
Zanim będzie za późno str. 185 Mapa czarnych punktów str. 185 Duszne ubikacje, czyli "monitoring ber alles" str. 186 Czy identyfikatory zwiększają poziom bezpieczeństwa w szkołach? str. 191
Drugoroczni - potencjał czy zaraza str. 199 Bunt i lęk str. 199 Ucieczka str. 202 Syndrom niedorżniętego barana str. 202 "Spady" str. 204 Porządkowanie doświadczeń str. 205 Cała para w gwizdek str. 206 Mikrosystem str. 209
Próbny atak bombowy str. 213
Dlaczego udało się w Nowym Jorku? O tamtejszym programie "Zero tolerancji" str. 218 Policjanci wśród mieszkańców str. 219 "Odbijanie" metra str. 222 Nowy szef policji str. 225 Sąd społeczny, czyli nasz str. 226 Życzliwe miasto str. 227 Warunek wiarygodności str. 228
Belferskie marzenia o samodyscyplinie str. 229
Wróćmy do pytania, jak zbudować system str. 232
Dyscyplina to jedno, dryl to coś całkiem innego str. 232
O satysfakcji, poczuciu sukcesu str. 234
Wnioski, czyli coś dla tych, którym nie chce się tego wszystkiego czytać, a chcą wiedzieć, o co w tym wszystkim chodzi str. 239
"Dyscypliną armia stoi..." - krótka opowieść o dyscyplinie wojskowej (dla ciekawych) str. 241 Rozkazy str. 242 Musztra str. 242 Dyscyplina str. 244 Nie jest łatwo wychować dobrego żołnierza str. 245
Co warto przeczytać? str. 247
Dokumenty, które warto mieć pod ręką str. 251
|
Do tego produktu nie napisano jeszcze opinii
|
|