|
Encyklopedie i leksykony - Wybrany produkt w sklepach |
|
|
Wyświetlanie od 1 do 1 (z 1 pozycji) |
Strona 1 |
Opis: Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty Sklep: Poltax D. Kowalski, A. Piontek Spółka cywilna Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty to zawarte w jednym tomie syntetyczne ujęcie całych dziejów kina w Polsce - od pierwszych seansów filmowych na ziemiach polskich zorganizowanych w 1896 roku, aż po filmy zrealizowane w 2007 roku, które miały premierę w listopadzie roku 2008. Autor wszechstronnie omawia tu wszystkie najważniejsze zjawiska z zakresu polskiej sztuki i kultury filmowej oraz przemysłu kinematograficznego. Przedmiotem analizy są najwybitniejsze polskie filmy fabularne, dokumentalne i animowane, przedstawione są biografie twórców i najważniejsze konteksty kina. Księga zawiera 11 rozdziałów i dla każdego z nich autor stara się znaleźć odrębną zasadę porządkującą, której źródło mieści się w kolejnych fazach procesu historycznego. W ten sposób ponadstuletnie dzieje kina polskiego zostają opisane jako cząstka kultury narodowej Polaków.Tadeusz Lubelski - krytyk i historyk filmu, tłumacz. Ur. 1949 w Gliwicach, absolwent polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest profesorem zwyczajnym, dyrektorem Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ, przewodniczącym Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, członkiem Europejskiej Akademii Filmowej. Opublikował m.in. książki: Poetyka powieści i filmów Tadeusza Konwickiego (1984), Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945-1961 (1992, II wyd. 2000), Kino Krzysztofa Kieślowskiego (red., 1997), Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego (2000), Encyklopedia kina (red., 2003), Wajda (2006); jako tłumacz: Hitchcock/ Truffaut (2005). Historia kina polskiego jest rezultatem jego wieloletnich zainteresowań badawczych.SPIS TREŚĆI:WSTĘP
Rozdział I POCZĄTKI KINA NA ZIEMIACH POLSKICH (1895-1918) 1.Czekanie na kino 2.Pierwsze pokazy kinematografu 3.Polscy pionierzy i wynalazcy 4.Kształtowanie się życia filmowego 5.Początki twórczości filmowej
Rozdział II NASZE KINO NIEME.ROMANTYZM STRYWIALIZOWANY (1919-1929) 1.Nieodwzajemniona miłość 2.Model upolityczniony 2A.Filmy patriotyczno-propagandowe 2B.Adaptacje literatury narodowej 3.Model ludyczny 3A.Oblicza mabuzerii 3B."Złota seria Sfinksa" 4.Model autoteliczny
Rozdział III NASZE KINO KLASYCZNE. KRZYWE ZWIERCIADŁO POLSKIEJ MENTALNOŚCI (1930-1939) 1.Opóźniony przełom dźwiękowy 2.Kino branżowe 2A.Filmy historyczno-patriotyczne 2B.Komedie 2C.Melodramaty 3.Kino "społecznie użyteczne" 4.Kino awangardowe 5.Film żydowski w Polsce
Rozdział IV CZTERY DROGI FILMOWCÓW POLSKICH W CZASIE II WOJNY ŚWIATOWEJ (1939-1945) 1.W kraju 2.Na emigracji 3.Ze Wschodu na Zachód 4.Ze Wschodu do kraju
Rozdział V KINO ZIDEOLOGIZOWANE. OD KINOFIKACJI DO PACYFIKACJI (1945-1954) 1.Upaństwowienie kinematografii 2.Niespełnione możliwości, zawiedzione obietnice 3.Świadectwa dokumentalne 4.Spełnienia mimo wszystko 5.Rodzimy socrealizm
Rozdział VI EPOKA SZKOŁY POLSKIEJ (1955-1961) 1."Świat przedstawień" w fazie odwilży 2.Wyzwalanie się z socrealizmu 2A.Twórcza adaptacja 2B.Bezpośrednia polemika 2C.Manifestacja swobody artystycznej 2D.Podjęcie tematów tabu: "czarna seria" 2E.Fabularna odmiana "czarnej serii" 3.Szkota Polska 3A.Nurt psychoterapeutyczny 3B.Nurt plebejski 3C.Nurt psychologiczno-egzystencjalny 3D.Bilans Szkoły Polskiej; centrum i obrzeża nurtu 4.Poza Szkołą 4A.Kino popularne 4B.Kino eksperymentu artystycznego 4C.Świadectwa nowego obyczaju
Rozdział VII DWUZNACZNY UROK LAT SZEŚĆDZIESIĄTYCH (1962-1969) l.Tematyka historii najnowszej 1A.Kino martyrologiczno-odwetowe lB.Kino narodowo-kombatanckie lC.Kontynuacje Szkoły Polskiej 1D.Tonacja sprawozdawcza, tonacja liryczna 2."Tematyka współczesnego życia" 2A.Współczesność zadekretowana 2B.Współczesność pospolita, czyli bunt scenarzystów 2C.Współczesność umykająca 2D.Współczesność dokumentowana 3.Kino rozrywkowe 3A.Komedia 3B.Inne gatunki 4.Adaptacje literatury narodowej 5.Polska Szkoła Animacji 6.Nowe kino
Rozdział VIII KINO MŁODEJ KULTURY I KINO ŚWIADOMOŚCI HISTORYCZNEJ (1969-1975) 1.Kino Młodej Kultury 1A.Stronnictwo inteligenckiego rygoryzmu 1B.Stronnictwo rejestracji 1C.Stronnictwo groteski 1D.Stronnictwo kreacji 2.Kino świadomości historycznej 2A.Kino mitologii plemiennej: Śląsk Kutza 2B.Kino mitologii narodowej: adaptacje Wajdy 2C.Kino mitologii osobistej: esej metafizyczny Konwickiego 2D.Mit "dzieciństwa powtórzonego": schulzowski film Hasa 2E.Mit inteligenckiej apokalipsy: debiut Żuławskiego 2F.Kino pamięci indywidualnej: Stanisław Różewicz 2G.Wyrafinowane adaptacje: Majewski, Borowczyk 3.Kino wystawne 3A.Widowiska narodowe 3B.Widowiska państwowe 3C.Widowiska wojenne 4.Przedstawianie rzeczywistości w kinie popularnym 4A.Komedia 4B.Film obyczajowy
Rozdział IX EPOKA MORALNEGO NIEPOKOJU (1976-1981) 1.Wyłanianie się nurtu 1A.Kontrabanda w Zespołach, telewizji i oświatówce 1B."Człowiek z marmuru" Andrzeja Wajdy 2.Kino Moralnego Niepokoju — kanon 2A.Dominanta: pojedynek postaw 2B.Dominanta: przebudzenie prostych ludzi 2C.Dominanta: hodowla zła 2D.Dominanta: opór inteligentów 3.Kino Moralnego Niepokoju — poza kanonem 3A.Odmiana kreacyjna 3B.Włączenie się doświadczonych autorów 3C.Odmiana gatunkowa 4.Kino partyjnej kontrofensywy 5.Kino świadomości historycznej cd. 5A.Prefiguracje etyczne 5B.Więcej rekonstrukcji, mniej perswazji 5C.Kino retro 6.Filmy osobne 6A.W perspektywie ostatecznej 6B.Własnym głosem 6C.Miniatury o losie 7.Kino sezonu "Solidarności" 7A.Na zamówienie robotników 7B.Obalone tabu stalinizmu 7C."Głęboko zamiast szeroko"
Rozdział X PO STANIE WOJENNYM.SOLIDARNOŚĆ OSOBNYCH (1982-1989) 1.Regres stanu wojennego 1A.Przerwanie "genialnego sezonu" 1B.Kino poniżone 2.Kontynuacje mimo wszystko 2A.Obalone tabu stalinizmu cd. 2B."Głęboko zamiast szeroko" cd. 2C.Dekada Kieślowskiego 2D.Kino Moralnego Niepokoju cd. 2E.Kino groteski 3.Kino oficjalnej propagandy 4.Kino historii kreowanej 4A.Rewolucja i azyl wyobraźni: adaptacje Wajdy 4B.Pokrewieństwo z wieszczami: adaptacje Konwickiego 4C.Wizje przeszłości 4D.Ponury wizerunek historii najnowszej 4E.Mieszaniny obyczajowe 5.Kino osobne cd. 5A.Późny Has 5B.Inni autorzy 6.Kino popularne 6A.Komedia 6B.Nasza postmodernistyczna nostalgia 6C.Kino gatunków 7.Pokolenie stanu wojennego
Rozdział XI KINO WOLNOŚĆ (1990-2007) 1.Po zburzeniu muru 2."Praca żałoby" 2A.Odnawianie Szkoły Polskiej: późny Wajda 2B.Kontynuacja Szkoły Polskiej: późny Kutz 2C.Polacy - Rosjanie; Polacy — Żydzi; Holocaust 2D.PRL jako trauma 3.Kino świadectwa 3A.Ewolucja dokumentu: Marcel Łoziński 3B.Ewolucja dokumentu: od Karabasza do Cuskego 3C.Zobowiązania w epoce bez zobowiązań: Krzysztof Krauze 3D.Z punktu widzenia wykluczonych 3E.Z punktu widzenia wchodzących w życie 4.Autorzy dawni i nowi 4A.Zjawisko Kieślowski 4B.Fabulatorzy 4C.Mitobiografowie 4D.Artyści 4E.Kino błazeńskie 5.Kino popularne 5A.Kino bandyckie — od grozy do nostalgii 5B.Komedia 5C.Adaptacje lektur 5D.Komedia romantyczna 6.Kino niezależne
BIBLIOGRAFIA INDEKS NAZWISK INDEKS FILMÓW
|
Do tego produktu nie napisano jeszcze opinii
|
|